Utställning / Exhibition: La Commune

Visions of William Living, by Pia Wergius & Arjen de Leeuw

 

1 december 2011 – 12 januari 2012

Medverkande konstnärer: Hanna Ljungh, Anna Kleberg, Learning Film Group, Pia Wergius och Arjen de Leeuw.

Torsdag 1 december är det premiär för Global Talks och vernissage för utställningen La Commune. En utställning som tar sin utgångspunkt i förutsättningarna för förändring; visioner och tron på något bättre. Stunder av förändringsvilja är stunder som präglas av en extra intensitet. Vare sig det rör sig om kollektiva eller individuella krafter.  Stunder då människor känner att de deltar i en kraft där de kan påverka och forma. Det handlar inte så mycket om vad man vill, utan att man vill.

Vernissagen åtföljs av ett utställningsprogram några torsdagskvällar framöver. Där ingår bland annat en visning av Peter Watkins experimentella film La Commune, en proggspelning som knyter an till folkfesten som präglade almstriden och relaterade samtal- och föreläsningskvällar.

Utställningen är curerad av Henrik Ekesiöö & Elsa Ekesiöö Thambert

________________

Konstverken i La Commune förhåller sig till historiska eller rent fiktiva händelser, som i videoinstallationen Visions of William Living. Pia Wergius och Arjen de Leeuw inspirerades av Haags eviga byggarbetsplatser och skapade karaktären av William Livingston, en framgångsrik arkitekt som vandrar omkring i en öde skog där han funderar om arkitektur och naturfenomen. Han talar om arkitekturens begränsningar. Förändring. Om potentialen hos instabila territorier. Men en närliggande myrstack ger sin kommentar i tystnad. Deras genetiska briljans besegrar kraften i hans fantasi.

Learning Film Group tar istället sin utgångspunkt i historien. För verket The Grenelle Agreements samarbetade de med skribenten och konstnären David Riff. Tillsammans med en grupp restauranganställda vid ett köpcenter i Moskva undersöks en episod under 1968 då studentdemonstrationer och strejker hade skakat Frankrike och resten av Europa. Upplösningen blev ett avtal mellan regeringen och ledningen av det franska kommunistpartiet och dess anslutna fackföreningar.

  • ”Together, we are attempting to re-read and rethink an event that has affected both the course of history and the lives of people who seemingly had nothing to do with it and, perhaps, had never heard of it. We are interested in history both as a subject of art and as its context. The end product of our work is not only a historically themed film, but also a “social installation” that includes our collaborative re-reading of the history with the workers of a “European” shopping center, or workers, artists and activists in Prague as well as a series of screenings, roundtables, and discussion clubs.” (LFG)

En annan konstnär som arbetat med nutiden genom att reflektera över det förflutna är Hanna Ljungh. I sitt pågående arbete Reliving a Moment of Madness rekonstruerar hon Almstriden i Kungsträdgården 1971. I aktion och video uppmärksammas historiens närvaro i samtiden och samtiden i framtiden. Utifrån den civila kampens yttringar rör Hanna Ljungh vid teman som representation och historieskrivning, monument och förändring.

  • ”Almstriden var något av ett ’moment of madness’, ett tumultartat ögonblick i historien där kontrollmekanismerna släppte, makten utmanades, kreativiteten blomstrade och festglädjen efteråt var outtömlig. Det var ett ögonblick i historien då allt tycktes möjligt.” (Ulf Stahre, Den Gröna Staden)

Men det kan vara en tunn gräns mellan den starka viljan till förbättring och missriktad galenskap. Som i arkitekten Le Corbusiers visionära samhällsplanering. Denna brytpunkt kan utläsas i Anna Klebergs videoverk Timbre, där arkitektens aldrig förverkligade byggprojekt Alger i Algeriet gestaltas. Videon visar en arkitekturmodell över huset och ackompanjeras av intensiv elektronisk musik som omtolkats utifrån mönstret i fasaden. I konstrast står Cabanon, Le Corbusiers egna lilla sommarhus som uppfördes i början på femtiotalet i naturskön miljö vid den sydfranska kuststaden Roquebrune Cap-Martin. Huset är byggt alldeles intill bostaden för formgivaren och arkitekten Eileen Gray, som Le Corbusier sägs ha haft ett nästan besatt förhållande till.

  • ”Med vinglande skrivmaskinsstil är en artikel tryckt på högersidan på första uppslaget. Den avslutas med orden: Sens moral – eller tendensen frilagd: Världen vore sämre om amatörerna höll käften! Puss skrek så högt den kunde. ” (Jonas Lennermo, från Tidskrift.nu 2007)

Utställningens verk inramas av affischerade urklipp från tidskriften Puss. Puss utkom under åren 1968-1974 och skapades av en grupp bildkonstnärer där bland andra Carl Johan de Geer, Lars Hillersberg, Ulf Rahmberg, Lena Svedberg och Leif Katz ingick. Puss var provokativ och hörde inte hemma i något läger och blev karaktäriserad som politisk pornografi med dess satiriska bilder och texter. Tidningens innehåll bestod av utfall mot diverse politiker och opinionsbildare, fördömanden av USA:s krig i Vietnam och av polisens arbetsmetoder. Men många anser också att Puss fick genusdebatten att komma igång i Sverige.

________________

Pia Wergius, f. 1969 i Kristinehamn, bosatt i Amsterdam.

Med video som främsta medium återkommer Pia Wergius ofta i sitt arbete till bilder och företeelser som får den inrutade verkligheten på glid. Hon har själv uttryckt en önskan om att med sina mer eller mindre trovärdiga scenarion starta nya tankar och förhållningssätt hos betraktaren. Sedan 1998 har Pia Wergius deltagit i utställningar och filmvisningar över hela världen. Runt om i Europa, i New York, Florida, Japan, Kanada, Island, Ryssland och Korea.

Arjen de Leeuw, f. 1972 i Amsterdam, bor i Amsterdam.

Arjen de Leeuw är utbildad vid Royal Academy of Arts i Haag. Hans arbete ställs ut och visas både nationellt och internationellt. Nyligen medverkade han i filmvisningar på Centre Pompidou, Paris, Reine Sophia museum, Madrid, the International Film Festival Rotterdam och på 25fps i Zagreb. Vid sidan om sitt konstnärskap skapar Arjen de Leeuw även scenografier och kostymer för teatern.

Hanna Ljungh, f. 1974 i Washington, bor i Stockholm.

Hanna Ljungh arbetar med video, foto och installationer. Sedan sin examen från Konstfack 2003 har hennes verk visats på flera olika filmfestivaler och utställningar både i Sverige och internationellt. Nu senast i separatutställningen Vivisektioner på Nacka konsthall. I Hanna Ljunghs arbete skildras ofta bilden av naturen som något svårgreppbart, som en omedgörlig kraft vi inte kan kommunicera med.

Anna Kleberg, f. 1970 i Stockholm, bor i Stockholm.

1998 tog Anna Kleberg sin examen vid institutionen för fotografi på Konstfack i Stockholm. Hennes verk har visats på flera utställningar runtom i Sverige och utomlands, bl.a på galleri Andrén-Schiptjenko, Falkenbergs museum, i Paris tunnelbana linje 14 i samarbete med Svenska Institutet samt på The Armory Show i New York. I sina fotografier uppvisar Anna Kleberg ett speciellt förhållande till arkitektur, där byggnader behandlas som skulpturer och objekt i avsaknad av människor. 

Learning Film Group, 2008

Learning Film Group initierades av Nikolay Oleynikov, medlem i det ryska konstnärskollektivet Chto Delat?. Gruppen utformades därefter tillsammans med konstnären Yevgeny Fiks och konstnären, historikern och aktivisten Ilya Budraitskis. Genom att föra samman konstnärer, filmskapare, forskare och aktivister och experimentera i anda av sovjetisk avantgardefilm, fångar de tillkomstögonblicken för betydande historiska händelser. Filmerna är inte enbart undervisande för betraktaren, utan resultatet av en läroprocess där alla medverkande i filmproduktionen deltar i researchen.

________________